Využít pro online marketing interní nebo externí zdroje?

Otázka z nadpisu článku je pokládána velmi často. Především zástupci společností, které do světa online marketingu teprve vstupují a nebo chtějí v tomto směru rozšířit své aktivity. A je to otázka, na kterou není jednoduché odpovědět. Tak jako většina věcí v životě mají obě cesty své plusy i mínusy a já se pokusím ty nejdůležitější shrnout v následujícím textu.

Výhody využití interních zdrojů

Jednoznačnou výhodou kmenového pracovníka, který se stará o váš online marketing (nebo jen jeho část) je skutečnost, že „sedí“ ve firmě a je tedy, jak se lidově říká, u zdroje. Získáte zde tedy časový náskok, který v některých případech může být velmi důležitý. Namátkou mohu zmínit například dotaz nebo stížnost zákazníka nebo horká novinka z vysoce konkurenčního oboru a podobně.

Současně lze předpokládat, že interní pracovník má hlubší znalosti o vašem produktu nebo oboru než externí člověk z agentury, takže je schopen komunikovat zasvěceněji.

Nevýhody interních zdrojů

A jaké jsou nevýhody? Tou asi nejvýraznější je ekonomická náročnost. Starat se o online marketing není nic na 5 minut denně (a to je myšleno opravdu se vší vážností! Prosím, nenechte dělat online marketing vaši asistentku – a nemyslím to nijak zle vůči ní!) a náklady na takového pracovníka (nebo dokonce pracovníky) se tedy nutně projeví ve mzdových nákladech.

Další náklady pak nese nutnost tyto pracovníky průběžně vzdělávat. Prostředí online reklamy se neustále vyvíjí a v podstatě není dne, kdy by se neobjevila nějaká novinka. S nimi je potřeba držet krok, protože… však znáte to říkadlo o tom, kde stojí ten, kdo chvíli stál…

Interně vám také mohou chybět někteří specialisté jako například programátoři nebo grafici. Což je častým jevem u nepočítačových firem.

Výhody externí zdrojů

Zjednodušeně lze říci, že výhody a nevýhody u externě využívaných zdrojů jsou symetrické oproti argumentům pro a proti zdrojům interním.

Mezi výhodami převažují skutečnosti, že externí zdroje jsou specialisty na online marketing, denně se v něm pohybují a mají přehled o všech novinkách v oboru, zkušenosti z předchozích projektů (velká výhoda!) a velmi často také disponují dalšími experty jako jsou výše zmínění programátoři a grafici.

Externí zdroje ale nemusíte používat jen jako hybnou sílu na taktické dennodenní úkony. Velkou výhodou externích zdrojů je možnost strategického poradenství a konzultací. V tomto případě dochází k tomu, že externí zdroje ve spolupráci s vámi proberou váš celkový marketingový plán a doporučí vhodné začlenění online marketingových aktivit. Nebo úpravu těch již probíhajících. Souběžně může dojít k zaškolení vašich interních pracovníků, kteří se tak postarají o následnou každodenní rutinu.

Nevýhody externích zdrojů

Jak jsem naznačil dříve – to, že externí pracovníci nejsou (většinou) fyzicky přítomni ve firmě a nemusí být zběhlí ve vašem oboru, může být jejich nevýhodou.

A jaký je tedy závěr?

Pro rozhodnutí, kterým směrem se má vaše společnost vydat, je potřeba zvážit všechny zmíněné klady a zápory. A samozřejmě vzít v potaz i ostatní, řekněme offline, marketingové aktivity, respektive jejich rozsah.

Ne každá společnost je natolik velká a v sebepropagaci toho dělá tolik, aby si mohla dovolit mít vlastní online marketingový tým. Byť i o velikosti jednoho muže či ženy v poli.

A právě hlavně malým a středním podnikům bych osobně doporučoval alespoň částečně využít služeb externích zdrojů. Ať již k zaškolení, ke stanovení vaší strategie pro online marketing, k zastřešení některých částí online marketingových aktivit (jako je například PPC reklama ve vyhledávačích)  a nebo i k celkovému převzetí online marketingu vaší společnosti.

The following two tabs change content below.

Petr Slavík

Máte webové stránky či eshop a chcete na nich mít více návštěvníků nebo platících zákazníků? Napište mi na petr.slavik@blueweb.cz nebo rovnou zavolejte na 603 720 806 a společně se podíváme, jak dosáhnout vašeho cíle. Věnuji se online marketingu. Stejně jako vás i mě zajímá výkon internetových stránek. Vím, jak vám pomoci.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to Top