Slovníček webové analytiky – co je to bounce rate (míra okamžitého opuštění)?

Věřím, že pro sledování výkonu svého webu používáte některý ze snadno dostupných analytických nástrojů jako jsou například Google Analytics. V několika následujících týdnech vám chci představit některé pojmy z webové analytiky, které možná nejsou tak často sledované, ale měly by vás také zajímat.

Co je to bounce rate?

Bounce rate, neboli česky míra okamžité opuštení, udává kolik procent návštěvníků opustí váš web po shlédnutí jedné jediné stránky.

V Google Analytics ji na základním přehledu najdete zde:

Bounce rate (míra okamžitého opuštění)

Pokud je míra okamžitého opuštění vašich stránek 100%, tak to znamená, že každý návštěvník se podívá právě na jednu jedinou stránku. Z logiky věci tedy vyplývá, že ve většině případů je žádoucí, aby míra okamžitého opuštění byla výrazně nižší.

Jaká je ideální míra okamžitého opuštění pro můj web?

Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď.

Míra okamžitého opuštění se liší například podle:

  • typu webových stránek, které provozujete nebo oboru, ve kterém se pohybujete (internetový obchod, klasický firemní web, zpravodajství, zábava, informační web…)
  • konkrétní stránky vašeho webu (některé stránky mohou mít díky svému obsahu jinou míru okamžitého opuštění než jiné strány vašeho webu)
  • designu
  • probíhajících marketingových aktivit

Jak mohu zlepšit míru okamžitého opuštění mých webových stránek?

Nejprve si zkusme položit otázku, zda vysoká míra opuštění není vlastně v některých případech v pořádku? Můžete provozovat web s recepty, kam chodí návštěvníci především z vyhledávačů. Ti mohou hledat například recept na svíčkovou a když se dostanou na váš web, tak pak nemají většinou důvod hledat recept na domácí müsli. Takže mrknou na svíčkovou a odejdou.

Podobný výsledek můžete dostat, když budete například srovnávat návštěvy z brandové bannerové reklamy na všeobecném serveru oproti přesně zacílené návštěvnosti z PPC kampaní.

Na druhou stranu, můžete mít web, kde chcete návštěvníky vzdělávat a informovat a u takového je logicky správné mít míru okamžitého opuštění co nejnižší.

Nebo si vezměme jako příklad internetový obchod – když se tam bounce rate blíží 100%, tak je to dost průšvih. Návštěvník v průběhu objednávacího procesu musí projít několik stránek jako například stránka produktu, stránku, kde zadává kontaktní a platební údaje, stránku s rekapitulací objednávky a stránku s poděkováním za objednávku. S vysokou mírou opuštění bude s eshopem velmi pravděpodobně něco v nepořádku…

Čeho si všímat, když chcete zlepšit míru opuštění?

Bounce rate můžeme definovat ještě jinými slovy. Bounce rate udává, kolik návštěvníků vašeho webu v podstatě vůbec nezaujmete.

Tato definice zní tvrdě, ale je to tak. Když vás samotné daný web zaujme, prohlédnete si další stránku.

Jak to tedy udělat, aby vaše stránky zaujaly? Na co se zaměřit?

Obsah stránek
Je zajímavý? Upoutá návštěvníka tak, aby měl chuť prostudovat i další stránky vašeho webu? Našel tam relevantní informace vzhledem k tomu, co například hledal ve vyhledávači, odkud přišel na vaše stránky?

Design stránek
Je přehledný? Poznají návštěvníci, kde mohou kliknout na odkaz na jinou stránku vašeho webu? Vedete je v rámci vašeho webu na místo, které je pro vás zásadní? Jako například objednávkový formulář.

Odkaz na další stránky
Částečně to patří do předchozího bodu, ale chci zdůraznit důležitost odkazování na další stránky vašeho webu. Určitě často vídáte na stránkách, které navštívite sekce jako „Mohlo by vás zajímat“, „Poslední články na blogu“ a podobně. Ano, to jsou přesně ty, kde najdete odkazy na další stránky toho konkrétního webu.

Zdroje návštěvnosti
Jak jsem naznačil výše, míra opuštění se může lišit podle zdroje návštěvnosti vašeho webu. Snadno tak můžete poznat, jaký je rozdíl mezi návštěvníky, kteří k vám chodí z emailových kampaní, PPC reklamy, sociálních sítí nebo třeba ze stránek vašich affiliate partnerů. A následně ty zdroje, které vám přivádí návštěníky, kteří hned odchází, omezit. To se obzvláště hodí, pokud za takové návštěvníky platíte.

Ukázka míry okamžitého opuštění podle zdroje návštěvnosti:

Bounce rate (míra okamžitého opuštění)

Závěr

Míru opuštění můžete měřit jak pro celý web, tak i pro konkrétní stránky. Využívejte toho a sledujte, jak váš web funguje z hlediska všech bodů, které jsem zmínil v článku. Odhalíte tak místa, kde můžete váš web vylepšit. Zlepšit tak jeho výkon a následně i stav vašeho bankovního účtu.

The following two tabs change content below.

Petr Slavík

Máte webové stránky či eshop a chcete na nich mít více návštěvníků nebo platících zákazníků? Napište mi na petr.slavik@blueweb.cz nebo rovnou zavolejte na 603 720 806 a společně se podíváme, jak dosáhnout vašeho cíle. Věnuji se online marketingu. Stejně jako vás i mě zajímá výkon internetových stránek. Vím, jak vám pomoci.

1 komentář k článku Slovníček webové analytiky – co je to bounce rate (míra okamžitého opuštění)?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to Top