Proč a jak sledovat statistiky webových stránek?

Google AnalyticsK tomuto článku mě inspirovalo několik nedávných zkušeností z mé praxe. Setkal jsem se s klienty, kteří sice měli webové stránky, ale na otázky typu „Jakou máte návštěvnost?“ a „Odkud vám chodí návštěvníci?“ neuměli odpovědět. Velmi rychle jsme se dostali k tomu, že na svých stránkách nemají nastavený žádný systém pro sledování statistik a tak ani neví, jak na tom jejich stránky vlastně jsou. Přitom statistiky jsou základním předpokladem pro zvyšování úspěchu webu (pokud tedy náhodou „sám od sebe“ už nějaký má).

Doby, kdy vrcholem statistik bylo počítadlo od Navrcholu, jsou naštěstí dávno pryč. Pokud si toho váš webmaster zatím nevšiml, pošlete mu, prosím, odkaz na tento článek.

Už dlouhou dobu máme k dispozici velmi sofistikovaný nástroj od Google – Google Analytics. Je zdarma, umí toho strašně moc a ve správných rukou je to neuvěřitelně mocný nástroj. Osobně ani jiné alternativy nepoužívám – nějak mám pocit, že to prostě není potřeba.

 

Proč se vůbec zatěžovat s nějakou statistikou návštěvnosti webových stránek?

Pozor, není to jen o sledování počtu návštěv! Statistiké nástroje nám mohou pomoci porozumět nejen tomu, kdo a proč na náš web chodí, ale i například tomu, co se tam děje a které zdroje návštěvníků (= odkazující webové stránky) jsou pro nás nejvýhodnější z hlediska našich cílů.

Ano, cíl je přitom to důležité slovo.

Už při přemýšlení o novém webu musíme mít na zřeteli to, proč web vlastně chceme vytvořit. Co bude jeho cílem? Prodávat zboží? Prodávat reklamu díky vysoké návštěvnosti? Nějaký jiný cíl?

Vytvoříte si cíl, spustíte web a teprve nyní to vše začíná! Práce s webem a jeho marketingem. Aby se web neustále posouval k lepšímu plnění stanovených cílů, tak ho musíme průběžně optimalizovat. Optimalizovat nejen design a rozložení prvků na webu, ale i marketingové aktivity – některé se totiž vyplácí víc než jiné – u každého webu je to navíc silně individuální. A právě k práci na průběžné optimalizaci slouží poznatky, které získáme z webové analytiky.

 

Co vše můžeme sledovat?

Metrik, které je možné v Google Analytics sledovat, je celá řada. Pro tentokrát nepůjdu do hloubky, ale přesto vám dám seznam aspoň těch základních, které stojí za pozornost a na které by se každý majitel stránek měl zaměřit:

  • počet denně příchozích návštěvníků
  • průměrná míra konverzí (například prodej nebo registrace)
  • nejnavštěvovanější stránky na webu
  • průměrná doba návštěvy na webu
  • procento opakovaných návštěv na webu oproti počtu návštěvníků, kteří přijdou jen jednou
  • zdroje návštěvnosti webu
  • geografické rozložení návštěvníků webu

Google Analytics - ukázka přehledu

V případě, že webem je eshop, do hry vstupují také další metriky vhodné ke sledování:

  • jaký příjem web generuje
  • odkud přicházejí platící zákazníci
  • jaká je průměrná hodnota objednávky
  • jakou hodnotu má návštěvník (pozor – návštěvnik se nerovná platící zákazník)
  • jakou hodnotu má webová stránka
  • jak závisí konverze na zdroji návštěvnosti nebo reklamní kampani
  • atd.

I když byste sledovali jen tyto metriky, dostanete o vašem webu velké množství informací, se kterými můžete dál pracovat.

Můžete se například dozvědět, že návštěvníci, kteří na váš eshop přijdou z PPC reklamy jsou pro vás přínosnější než ti, kteří přijdou z bannerové reklamy – pak dává jednoznačně smysl v budoucnu podpořit PPC reklamu. Nebo, že z vašeho firemního blogu vám vůbec žádní zákazníci nechodí popř. nekonvertují – pak je třeba se zamyslet nad tím, zda blog zrušit a nebo jen k jeho tvorbě přistoupit zcela jinak.

Příležitostí k zamyšlení vám výstupy z nástrojů webové analytiky dají nepočítaně. Je sice třeba dávat pozor, aby vás analýza webu kompletně nepohltila, ale věřím, že to nebude váš případ. A pokud ano, stačí mě kontaktovat na emailu petr.slavik@blueweb.cz a už si spolu poradíme.

The following two tabs change content below.

Petr Slavík

Máte webové stránky či eshop a chcete na nich mít více návštěvníků nebo platících zákazníků? Napište mi na petr.slavik@blueweb.cz nebo rovnou zavolejte na 603 720 806 a společně se podíváme, jak dosáhnout vašeho cíle. Věnuji se online marketingu. Stejně jako vás i mě zajímá výkon internetových stránek. Vím, jak vám pomoci.
Tags :

Počet komentářů: 3

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to Top