Kdo vyhrál Gambrinus ligu na Facebooku? Sparta, Plzeň, Baník a Bohemka!

Tento víkend skončila naše nejvyšší fotbalová soutěž a to mě přivedlo na myšlenku podívat se na to, jak se jednotlivým klubům Gambrinus ligy daří na Facebooku. Ano, zelený trávník tentokrát bude trochu mimo hru a podíváme se na tu „fejsbůkovou modrou“.

Marketing sportovních organizací se už dávno neodehrává jen na stadionech nebo v halách a popřípadě v našem jediném bulvárně-sportovním deníku či v tištěných sportovních magazínech, kterým padá náklad podobně jako Perseidy na srpnové noční obloze. Internet, sociální sítě, mobilní aplikace – to jsou sportovně marketingové nástroje dneška.

Pokud se FAČR a i kluby samotné snaží udělat z Gambrinus ligy skvělý produkt, tak zaměření na moderní marketingové nástroje dává velký smysl.

Při přípravě tohoto článku jsem prošel weby jednotlivých klubů z naší nejvyšší fotbalové soutěže a většina vypadá i funguje velmi dobře.

Fotbalové kluby jsou naštěstí aktivní nejen na svých webech, ale také na sociálních sítích. Používají zejména Facebook, na který se dnes zaměřím, ale i Twitter, YouTube, Google Plus a ty nejpokročilejší kluby dokonce i Pinterest či Instagram.

Jak se klubům daří budovat komunitu na Facebooku?

Je jasné, že fanoušek na Facebooku se nerovná fanoušek v ochozech, ale přesto je to jisté měřítko oblíbenosti klubu v rámci republiky. A jak uvidíte v následující tabulce, tak to se všeobecně přijímanými názory na nejoblíbenější kluby koreluje poměrně dobře.

Pořadí podle počtu fanoušků

První místo mistrovské Sparty je neoddiskutovatelné. Téměř 180 tisíc fanoušků je v českých podmínkách jasně dominujících. Druhá Viktoria Plzeň se veze na vlně úspěchů z posledních let – účast v Lize mistrů a atraktivní fotbal jí přilákat mnoho virtuálních fanoušků. Třetí Baník Ostrava přeskočil pražskou Slávii – oba dva kluby mají poměrně velkou a věrnou skupinu svých fanoušků, která se přelila i do světa Facebooku. Páté, co do počtu fanoušků, je překvapivě Slovácko a to je také poslední tým, co má více než 10 000 facebookových fanoušků.

Na opačném konci pomyslného žebříčku je všeobecně neoblíbená Příbram, sestupující Znojmo, které odehrálo ligovou sezonu na cizích stadionech (jejich vlastní nevyhovoval podmínkách FAČR) a klub z Jablonce. Překvapením je i umístění Mladé Boleslavi, co by třetího týmu konečné ligové tabulky.

Průměrný počet fanoušků týmu Gambrinus ligy je 26 371, medián je pak 6 957.

Jak klubům funguje komunikace s fanoušky?

Jako měřítko pro tuto část hodnocení jsem použil veřejně přístupnou informaci „mluví o tom“, resp. procentuální podíl „mluví o tom“ lomeno „počet fanoušků“. Pokud bych tento poměr nepoužil, bylo by hodnocení zkreslené ve prospěch klubů s více fanoušky.

Údaj „mluví o tom“ je poměrně dobrý indikátorem toho, jak správci facebookových stránek dokáží své fanoušky zaujmout. Vždyť o čem jiném jsou všechny ty lajky, komentáře a sdílení, že?

Této tabulce vévodí klokani, kteří dokázali v posledních dnech zaujmout téměř každého 4. svého fanouška na Facebooku. Ano, do značné míry je to potřeba přičíst faktu, že Bohemians 1905 byli součástí napínavého boje o záchranu a dostalo se jim pozornosti i ve formě televizního přenosu. Nicméně, Bohemka má fanouškovskou bázi dlouhodobě velmi aktivní a tak by jí přední příčky patřili i bez této „pomoci“.

Další příčky stupňů vítězů obsadili sestupující Znojmo, Olomouc. Čtvrtá příčka patří ostravskému Baníku, jehož fanoušci jsou celoročně podobně aktivní jako v případě Bohemky. Mistrovské oslavy Sparty přilákaly na Facebooku necelý 9% jejich fanoušků a to stačilo na sedmé místo.

Nejméně aktivní fanoušky mělo v posledním týdnu Slovácko, těsně následované Příbramí. Příbram nepřekvapila, ale u Slovácka je to vzhledem k počtu fanoušků tak trochu překvapením. Třetím nejhorším týmem je v tomto ohledu vícemistr z Plzně. To je však způsobeno faktem, že Plzni již v posledním kole nešlo vůbec o nic a sezona pro tento tým skončila v podstatě prohrou ve finále poháru před dvěma týdny. Znechucení slávistů z konce sezony se pak promítlo i do tohoto hodnocení a nic na tom nezměnil fakt, že slávistické ženy se o víkendu staly mistryněmi republiky, čemuž se slávistický facebookový profil také věnoval.

Pořadí podle míry zaujetí fanoušků

Jaké poklady jsem našel na facebookových stránkách při sběru podkladů?

Většina fotbalových klubů z Gambrinus ligy má své facebookové stránky spravovány rychle a poměrně kvalitně. Přesto jsem našel jednu výjimku.

Jeden z klubů ještě v pondělí zve svou cover fotografií na sobotní zápas. Navíc… o výsledku dva dny starého zápasu A-týmu není v jeho statusech ani zmínka. Možná administrátor FB stránky klubu slavil konec sezony, ale tohle je asi trochu dlouhé slavení…

Závěr

Na výsledcích se do jisté míry podepsala skutečnost, že některé z týmů hrály v posledním kole doslova o vše. Nicméně i tak si lze udělat představu o tom, jak úspěšně či méně úspěšně v jednotlivých klubech naší nejvyšší fotbalové soutěže pracují se svými fanoušky na sociálních sítích, resp. na Facebooku.

I když je pěkné mít vysoký počet fanoušků, tak je potřeba nezapomínat na to, že jde především o komunikaci. Proto by správci facebookových stránek a za nimi schovaná marketingová oddělení klubů měli mít na paměti především zapojování fanoušků do toho, co kluby na Facebooku komunikují.

Sport – a nejpopulárnější sport u nás, obzvláště – má spoustu atraktivních možností, co a jak publikovat na sociálních sítích, jak se zažrat svým fans pod kůži a jak je pak dostat na stadiony nebo aspoň do elektronických podob fanshopů jednotlivých klubů.

Poznámka: Číselná data jsou platná ke dni 2.6.2014.

The following two tabs change content below.

Petr Slavík

Máte webové stránky či eshop a chcete na nich mít více návštěvníků nebo platících zákazníků? Napište mi na petr.slavik@blueweb.cz nebo rovnou zavolejte na 603 720 806 a společně se podíváme, jak dosáhnout vašeho cíle. Věnuji se online marketingu. Stejně jako vás i mě zajímá výkon internetových stránek. Vím, jak vám pomoci.

1 komentář k článku Kdo vyhrál Gambrinus ligu na Facebooku? Sparta, Plzeň, Baník a Bohemka!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to Top