Jak nastavit cíle vašich internetových stránek v Google Analytics?

Jistě se mnou budete souhlasit, že existence vašich webových stránek má svůj důvod. Má cíl, který od návštěvníků chcete, aby udělali. Pro majitele eshopu tím cílem bude jistě dokončení objednávky. A to, zda návštěvník tento cíl splnil, zjistí poměrně snadno. Co však dělat v případech, kdy cíl není tak jasně viditelný? Pokud používáte službu Google Analytics na sledování návštěvnosti vašich stránek (měli byste!), tak je řešení celkem jednoduché.

Jak si vlastně stanovit cíl?

Představte si cíl jako nějakou měřitelnou akci, kterou chcete, aby návštěvník vašich stránek udělal. Může to být třeba zmíněný nákup. Nebo návštěva konkrétní stránky na vašem webu. Okomentování článku. Stažení ceníku. Odeslání formuláře. U internetového obchodu může (a mělo by) majitele zajímat i množství návštěvníků, kteří vloží zboží do košíku, ale pak v nákupu nepokračují. Jistě vás napadnou další typy akcí, které chcete, aby návštěvník vašich stránek udělal nebo takové, o kterých chcete vědět, že nastaly.

Měření cílů je jednou ze základních metrik, podle které byste měli hodnotit výkon vašich webových stránek.

Proces nastavení cíle v Google Analytics

Pokud jste si již řekli, jaké cíle chcete na vašich stránkách sledovat a měřit, tak je nejvyšší čas vše pořádně nastavit.

Přihlašte se do svého účtu ve službě Google Analytics a v horním menu klikněte na položku „Správce“ pro web, u kterého chcete nastavit cíle. Následně v položce „Zobrazení“ vyberte „Cíle“

Nastavení cílů v Google Analytics - obrázek 1

Otevře se vám stránka, kde můžete zadat nový cíl.

Nastavení cílů v Google Analytics - obrázek 2

Cíl pojmenujete a vyberete si typ cíle. Cílem může být i třeba délka trvání návštěvy nebo přehrání videa na vašem webu. V našem případě si pro jednoduchost řekněme, že cílem je návštěva stránky, která se návštěvníkům ukáže po odeslání poptávkového formuláře. Ten leží na (pro účel tohoto článku fiktivní) adrese http://www.domenaXYZ.cz/dekujeme.php

Nastavení cílů v Google Analytics - obrázek 3

Jak vidíte, můžete cíli přiřadit také peněžní hodnotu. To pak slouží k tomu, že přímo v Google Analytics vidíte návratnost investic na zisk návštěvníka (či další metriky), který splnil definovaný cíl. Pro případ, že máte internetový obchod a cílem je dokončení objednávky, může být peněžní hodnota takového cíle průměrný zisk z jedné transakce.

Volitelně můžete zvolit také sledování cesty – stránek na vašem webu, které návštěvník podle vašeho názoru navštíví při cestě ke splnění cíle. Například u internetového obchodu mohou být takovými stránkami na cestě ke konverzi zákazníka stránky „Kontrola objednávky“, „Kontaktní informace a adresa doručení“ a „Volba platební metody“. Tyto stránky dohromady tvoří cestu o 3 krocích vedoucích ke splnění cíle – objednání zboží v internetovém obchodě.

Jak je zřejmé, ne všechny weby mohu mít jasně definovanou cestu k cíli. U internetových obchodů je to snadně určitelné (viz příklad v předchozím odstavci), ale u běžných firemních webů je možné k cíli (např. odeslání formuláře) dojít mnoha způsoby. Pak by analýza takové cesty nebo cest nemusela být prospěšná či by dokonce mohla být zavádějící.

Po odeslání formuláře je cíl nastavený a vy můžete v přehledech Google Analytics sledovat, jak je váš web výkonný a případně jej optimalizovat.

Sledujete na vašem webu cíle? Jaké s nimi máte zkušenosti? Pro pomoc s nastavením cílů přímo pro váš web mě kontaktujte!

The following two tabs change content below.

Petr Slavík

Máte webové stránky či eshop a chcete na nich mít více návštěvníků nebo platících zákazníků? Napište mi na petr.slavik@blueweb.cz nebo rovnou zavolejte na 603 720 806 a společně se podíváme, jak dosáhnout vašeho cíle. Věnuji se online marketingu. Stejně jako vás i mě zajímá výkon internetových stránek. Vím, jak vám pomoci.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to Top